0
0
15% הנחה על כל מארזי חנוכה!
ימים
שעות
דקות
שניות
BRIGHT FRIDAY
מי המציא את השוקולד? ההיסטוריה של השוקולד
שוקולד מונח על גבי דף מספר היסטוריה
שוקולד הוא אחד מהממתקים האהובים ביותר בעולם כולו, וכמעט אין מבוגר או ילד שלא מתענג עליו. מדובר בעונג צרוף שאפשר לאכול בצורות שונות ובתוספות מעניינות ולא ימאס ממנו לעולם. כמו השוקולד עצמו, גם ההיסטוריה שלו עשירה ומגוונת בטעמים שונים והתפתחויות אשר ארכו שנים והתפשטו במדינות ובאזורים שונים בפלנטה. מההתחלה הצנועה של גילוי השוקולד במזו-אמריקה העתיקה, אליה אנו מתייחסים היום כאמריקה הדרומית, ועד למסע שבו צבר השוקולד פופולריות רבה בכל רחבי אירופה. במאמר זה נכיר את הסיפור המרתק של גילוי השוקולד, ממקורותיו אצל האצטקים ועד להצגתו לאירופה על ידי כריסטופר קולומבוס מגלה היבשות, והרנן קורטז אשר הפך אותו ממשקה תרופתי לפינוק מתוק. כמו כן נרחיב על השפעת המהפכה התעשייתית על יצורו ועל הפצתו בכמויות אדירות, על הסוגים השונים הקיימים ועל הטעמים של השוקולד אשר רק ממשיכים להתפתח בעולם המודרני. המשיכו לקרוא איתנו על המסע המרתק שעשה צמח הקקאו ושינה את עולמנו.  

האצטקים: הראשונים לגלות את השוקולד

לשוקולד יש היסטוריה עשירה ומרתקת אשר מתוארכת כבר לאלפי שנים אחורה בזמן. הראשונים שגילו את נפלאות השוקולד הם העם האצטקי העתיק שחיי במדינות מזו-אמריקה במאות ה-14 עד 16, שהיום אנו מכירים כמקסיקו, גוואטמלה בליז וקוסטה ריקה. יש שאומרים כי לפניהם גילו את השוקולד בני המאיה אשר החשיבו את השוקולד למתנת האלים. נוסף לכך, האמינו האצטקים כי עץ הקקאו שממנו פולי הקקאו מגיעים ומהם אנו מייצרים שוקולד, הם עצים קדושים שמעניקים כוח וחכמה. האצטקים ובני המאיה היו מכינים מפולי קקאו קלויים משקה מר אשר היו מכנים אותו "צ'וקולטל", ובו היו משתמשים בטקסים דתיים שונים ולצורך ריפוי של מחלות שונות. המשקה היה מוכן מכתישה של הפולים למשחה דקה אשר ערבבו במים ובתבלינים שונים כגון וניל ופלפל צ'ילי. אגב, שם משקה זה הוא המקור לשמו של השוקולד כפי שאנו מכירים אותו היום.   

המסע לאירופה: איך שוקולד התפשט ברחבי העולם

הגעתו של כריסטופר קולומבוס ל"עולם החדש" (יבשת אמריקה הדרומית), שינתה את פני ההיסטוריה שאנו מכירים וכמובן גם הייתה גולת הכותרת במסעו של השוקולד ברחבי העולם. הכול קרה במהלך מסעו הרביעי ליבשת אמריקה הדרומית בשנת 1,502 שבה הכיר קולמבוס את פולי הקקאו בפעם הראשונה, אך מי ששיחק את התפקיד החשוב ביותר בהפצת הפלא שאנו מכירים היום כשוקולד ולו אנו צריכים להכיר תודה הוא הרנאן קורטס הכובש הספרדי. בשנת 1,519 הגיע קורטס הכובש הספרדי למדינת 'טנוכטיטלאן' אשר הייתה בירת האצטקים והיום היא מוכרת לנו בתור מקסיקו. הוא התרשם מאוד מהמסורת ומהמנהגים המקומיים ובעיקר מצריכת השוקולטל הרבה שלהם. קורטס הבין את הפוטנציאל הגלום בדליקטס האקזוטי הזה והחליט להביא איתו פולי קקאו ועוד מרכיבים שונים בחזרה לספרד. המשקה צבר פופולריות רבה בקרב האצולה הספרדית, אשר החלה להוסיף למשקה סוכר ורכיבים נוספים כדי להמתיק את טעמו.    

עלייתו של השוקולד באירופה: מתרופה מרה לפינוק מתוק

גם באירופה צריכת פולי הקקאו החלה בצורת שוקולטל, שאותו הביא הרנאן קורטס מאמריקה הדרומית לספרד. בהתחלה המשקה היה מוכר בחברה כמשקה תרופתי, והאמינו כי יש לו סגולות רפואיות רבות כגון טיפול בבעיות עיכול והענקת אנרגייה וכוח. ההתפתחות וההפצה של השוקולד החלה באירופה לאחר שנפתח בספרד בית השוקולד הראשון אשר הציע את משקה השוקולד בתור תרופה לסוגים שונים של בעיות בריאותיות. בהתחלה ממלכת ספרד שמרה על המצאתה החדשה בסוד, והחלה לנטוע עצי קקאו רבים במרכז אמריקה ודרומה. במאה ה-17 החלו גם תיירים איטלקיים להגיע לדרום אמריקה ונחשפו לפלא השוקולד ולדרך הספרדית לשתות את משקה השוקולטל. וגם האיטלקים החלו לייבא את הקקאו לאדמותיהם. בתחילת המאה ה17, השוקולד הופץ גם לממלכת צרפת לאחר שמוסדו קשרי נישואין בין צאצאי המלוכה הספרדית לצרפתית והספרדים החליטו להביא לצרפתים נדוניה יקרה מפז בתוך ארגזים של פולי קקאו. נדוניה זו התפזרה לרחבי האצולה הצרפתית והחלה להתפשט בכל רחבי צרפת. עשירי צרפת הקימו בתי שוקולד שונים אשר משכו אליהם את כל קצוות החברה ובמהרה שתיית השוקולד הפכה להיות פעילות חברתית מקובלת ומומלצת. ממשלת צרפת, איטליה וספרד אשר הרבו במסעות הכיבוש שלהן, החלו לנטוע בקולוניות השונות שלהן עצי קקאו רבים, וכך הגיעו עצי הקקאו גם לממלכה הבריטית שהפיצה אותם להודו ולרחבי העולם כולו.

המהפכה התעשייתית והייצור ההמוני של שוקולד

המהפכה התעשייתית שהחלה בשלהי המאה ה-18 באירופה, גם היא גורם מכריע להפצת הקקאו ברחבי העולם כולו. בעקבות ההמצאות של מנועי הקיטור ושל מכונות נוספות שונות, חלה התקדמות והתפתחות גם בעולם השוקולד אשר הכניסה אותו לתודעת הציבור הרחב והפכה את הייצור שלו ואת הפקתו למהירה וליעילה יותר. המהפכה התעשייתית גרמה להגדלת נפח הייצור של השוקולד שגם הפכה אותו בסופו של דבר לנגיש יותר לכל האוכלוסייה וגם הוזילה את עלויותיו. כמו כן המכונות הרבות שהומצאו בתקופה זו והחדשנות הטכנולוגית תרמו לפיתוח של טכניקות חדשות לשיפור טעמו ומרקמו של השוקולד המיוצר. המהפכה התעשייתית יצרה את תעשיית השוקולד העולמית, ודבר זה תרם גם לשינוי צורת המקור שבה השוקולד היה מופץ. החלו לייצר ולמכור את השוקולד כשוקולד בטבלאות, שוקולדים ממולאים,[ ופרלינים אשר הומצאו בבלגיה, וכמובן גם לאבקת קקאו. כל אלו הן צורות השוקולד אשר אנו מכירים וצורכים אותן עד היום. 

הופעתם של סוגי שוקולד שונים וטעמים מגוונים

עם הזמן ועם התפתחות ענף תעשיית השוקולד וכניסתו לעולם הקולינריה, טעמים חדשים של שוקולד נוצרו ונוספו למגוון העולמי המוכר. שפים שונים של בתי אצולה בכל רחבי אירופה ניסו ליצור תמיד קינוח חדש בשימוש חומר הגלם שנחשב לקדוש ולטעים בכל צורה, וכך נולדו להם גם סוגים נוספים של שוקולד וכמובן גם מקצוע השוקולטייר. במאה ה-19 החלו גם מדענים רבים לחקור את השוקולד ואת האפשרויות הרבות שלו, וכך גילה כימאי הולנדי כי בעזרת שימוש במדחס הידראולי אפשר להפחית את אחוזי חמאת הקקאו בפולים ולגרום לכך שיהיה קל יותר לעבוד עם הקקאו מאחר ואפשר יהיה להמס אותו בקלות. דבר זה הקל על יצירת ממתקים שונים ושוקולדים בכל מיני סוגים וצורות. כמו כן, השוויצרים גילו שאפשר להוסיף לשוקולד חלב, דבר אשר הוזיל את מחירי השוקולד וגם יצר לו מרקם חלק יותר – שוקולד החלב המוכר לנו היום. בשל הפיתוחים השונים האלה נוצרו היום שלושה סוגי שוקולד בסיסיים שאותם מוכרים ואיתם עובדים שוקלטיירים וקונדיטורים שונים ברחבי העולם: 
  • שוקולד לבן – שוקולד שמופק אך ורק מחמאת קקאו בלי כל מוצקי קקאו. בדרך כלל מוסיפים לו חלב וסוכר.
  • שוקולד חלב – שוקולד שעשוי ממצוקי קקאו ומוסיפים לו חלב או אבקת חלב וסוכרים.
  • שוקולד מריר – זהו שוקולד המורכב בעיקר ממוצקי קקאו ולא תמיד מוסיפים לו אבקות חלב, והסוכר המוסף אליו הוא בכמות נמוכה וקטנה יותר ביחס לשוקולד החלב. אפשר למצוא שוקולד מריר כהה שיכול להגיע ל-70% ממוצקי קקאו ואפילו ל-90%, טעמו יהיה מר אך עשיר יותר ולא יוסיפו לו אבקות חלב או חלב. לפי תו התקן האירופאי, שוקולד כהה הוא שוקולד אשר צריך להכיל לפחות 35% של מוצקי קקאו. 
בכל סוגי השוקולד הללו אפשר להשתמש לצורך הכנת קינוחים שונים, ואפשר גם למצוא אותם בצורתם הגולמית בטבלאות שוקולד שונות או בממתקי שוקולד. 

שוקולד היום

בעידן המודרני של ימינו אנו, השוקולד הוא אחד הסחורות המופצות ביותר שקיימות ואפשר למצוא אותו בכל מקום. השוקולד משתלב בתעשיות שונות כגון תעשיית הקוסמטיקה, הפארמה, המשקאות וכל שאר תעשיית המזון. הוורסטיליות של השוקולד וכמו כן הפופולריות הנרחבת שלו בכל העולם, גרמה לעליה ולהתפתחות של מקומות המתמקצעים בהכנת שוקולד איכותי, ומספקים גם סדנאות שוקולד לרחבי הציבור שמעוניין להכיר את חמור הגלם הנהדר הזה מקרוב. בסדנאות אלו חובבי שוקולד מושבעים יוכלו להתנסות בהליך ייצור השוקולד ובאומנות של התאמתו לטעמים ולמאכלים שונים, וללמוד דברים נוספים על האומנות ועל המדע הכרוכים בהכנת השוקולד. גם היום שוקולד נחשב לאחד הפינוקים האיכותיים ביותר שאפשר לקבל וכמו כן לתת במתנה, ואם תשאלו אנשים תגלו כי בשביל רבים שוקולד יהיה הממתק האהוב עליהם ביותר. כמה אהוב? עד לרמה שמדווחים בעולם שהוא הופך לחומר גלם נדיר משנה לשנה בעקבות הקושי הכרוך בגידולו, במשבר האקלים ובסחר לא הוגן שלו. 

סיכום

היסטוריית הכנת השוקולד היא העדות לכך שהממתק הזה הוא אחד הדברים הטובים ביותר שיכלו לקרות לאנושות. השוקולד הוא מוצר פופולרי כל כך עד לרמה שחוגגים אותו ומציינים בעולם את יום השוקולד הבין-לאומי. השוקולד הגיע אלינו מהאצטקים ועבר מסעות ארוכים ורבים עד שהגיע לספרד וממנה הופץ לשאר אירופה ולכל העולם בעקבות המהפכה התעשייתית. ולכן עלינו להעריך את השוקולד שאנו אוכלים היום ולוודא שאנחנו יודעים מהיכן הגיע וכיצד אפשר ליהנות ממנו בעוד דרכים. 
המוצרים הפופולריים
סל הקניות0
הסל שלך ריק.
הכל יפה שקשה כל כך לבחור? :)